Uit onderzoek blijkt dat Linkedin onder B2B Marketeers het belangrijkste Social Media kanaal is. Nederlanders scoren wereldwijd gezien zelfs de hoogste penetratiegraad op Linkedin. Dat is niet zo vreemd, als u bedenkt dat Linkedin zich uitstekend leent voor relatiebeheer, personeelswerving en lead generatie. Maar haalt u genoeg uit deze tool? In dit artikel staan 7 Linkedin tips die u waarschijnlijk nog niet kent.
Linkedin Tip 1: Het exporteren van contact gegevens
Nadat u ingelogt bent, gaat u via de menubalk naar Contacts en My Connections. U ziet nu het overzicht van uw zakelijke contacten via Linkedin. Helemaal rechts onderin ziet u de knop ‘Export connections’. Als u daarop klikt, kunt u de Linkedin gegevens exporteren naar een CSV of VCF bestand. Deze kunt u daarna weer toevoegen aan uw adressenbestand in Outlook, Yahoo Mail en het adressenboek van een Mac.
Linkedin Tip 2: Het toevoegen van persoonlijke notities
Linkedin biedt u de mogelijkheid om notities aan zakelijke contacten toe te voegen, zonder dat deze zichtbaar zijn voor anderen. U gaat daarvoor via de menubalk naar Contacts en My Connections. Klik vervolgens op het profiel van een zakelijke relatie en dan op Edit Details. In het scherm kunt u de gegevens van relaties aanvullen en eigen opmerkingen toevoegen. Een handig hulpmiddel voor professionals waar zakelijke contacten erg belangrijk zijn, zoals recruiters en account managers.
Linkedin Tip 3: Het koppelen van waardevolle applicaties
Als Social Media kanaal biedt Linkedin de mogelijkheid om extra business tools aan bestaande profielen te koppelen. Denk hierbij aan zakelijke tools zoals Twitter, Slideshare, Events en Weblogs. Om deze te gebruiken gaat u via de menubalk naar More en dan verschijnt de lijst met beschikbare Applications. Lees ook: 5 belangrijke Linkedin Applicaties voor online B2B Marketing.
Linkedin Tip 4: Het belang van Professional Headlines
Wat veel mensen onderschatten of simpelweg niet weten, is het belang van de juiste Professional Headline. De informatie die hierin staat, is bepalend voor anderen om wel of niet in actie te komen. Naast de profiel foto is een Professional Headline het eerste wat anderen van u zien. Denk hierbij aan reacties op discussies en de deelname in Linkedin groepen. Daarnaast heeft u meer ruimte om informatie te delen dan u denkt. Het wijzigen van een Professional Headline is eenvoudig: ga via de menubalk naar Profile en Edit Profile. Klik vervolgens op Edit en ga naar het juiste tekstveld om deze aan te passen. Gebruik hier trefwoorden waarop u gevonden wilt worden door uw doelgroep.
Linkedin Tip 5: Het vinden van potentiële klanten
Professionals in commerciële functies – zoals account managers en verkopers – hebben de mogelijkheid om hun zakelijke netwerk uit te breiden en in contact te komen met kwalitatieve leads. De zoekfunctie van Linkedin is eenvoudig en biedt uitgebreide selectie criteria. Zo kunt u potentiële klanten vinden op basis van functie titel, bedrijfsnaam, regio, voor- en achternaam, branches, senioriteit en omvang van de organisatie. Daarnaast kunt u bedrijven vinden op basis van hun locatie, branche, uw eigen contacten, omvang en omzet (indicatie). De zoekfunctie van Linkedin vindt u rechts bovenin uw scherm. Via de knop Advanced kunt u specifieke criteria opgeven om tot een beter resultaat te komen.
Linkedin Tip 6: De gratis promotie van producten en diensten
Bedrijven in de zakelijke markt kunnen via hun corporate profiel eigen producten en diensten onder de aandacht brengen. Veel organisaties maken nog niet gebruik van deze mogelijkheid en missen daardoor kansen op extra gratis online promotie. Als u hiervan gebruik wilt maken, gaat u via de menubalk naar Companies en uw bedrijfsprofiel. Onder de tab Products & Services heeft u uitgebreide mogelijkheden om producten en diensten toe te voegen, inclusief afbeeldingen en link naar uw eigen pagina.
Linkedin Tip 7: Gericht adverteren met Linkedin Ads
Voor recruiters zal dit geen nieuws zijn, maar de mogelijkheid van adverteren via Linkedin is een interessante optie voor B2B Marketeers. Adverteerders kunnen op Linkedin niet alleen aangeven wat het maximale budget is, maar ook bepalen welke personen de advertentie zullen zien. De doelgroep kan bepaald worden op basis van criteria zoals Job Title, Industry, Company Size, Age en Gender. Meer informatie vindt u via de menubalk bij Home en dan Advertise on Linkedin. In het scherm dat dan verschijnt, kunt u direct beginnen of juist meer lezen over de mogelijkheden bij Learn More.
Hallo Jos,
Uitstekende tips. Aanvullend op tip 5 kan ik melden dat je de zoekopdracht naar potentiële klanten kan ‘saven’ via de link ‘save’ rechts boven de zoekresultaten. Daar kan je aangeven dat je nieuwe resultaten in het netwerk automatisch wekelijks via mail toegestuurd krijgt. Da’s mooi, wekelijks een e-mail met prospects.. Met het gratis basis account kan je 3 searches op deze manier opslaan.
Hoi Jan, bedankt voor je waardevolle aanvulling!